Aknebehandling

AKNEBEHANDLING

Akne – kviser er en vanlig, sammensatt hudlidelse som skyldes betennelse i talgkjertelen. De fleste opplever å få akne i puberteten grunnet økt testosteron produksjon (androgen stimuli) som stimulerer talgproduksjonen. Noen opplever utbrudd av kviser opp til 40-50 års alderen og graden av kviser overføres ofte fra generasjon til generasjon.

Oslo Hud- og laserklinikk har oppnådd betydelige resultater gjennom bruk av utprøvde behandlinger som i stor grad redusere eller fjerne alle tegn på akne og akne arr effektivt og raskt, slik at du med en klar hudtone kan møte verden trygt.

Slik blir du kvitt dine kviser raskt og smertefritt

Vi tar dine akne problemer på alvor. Hvilken type behandling som passer deg, er avhenging av hvilken type kviser du har, alvorlighetsgrad, alder, tendens til arrdannelse og om man har andre sykdommer. De fleste med en mild akne blir bra et medisinske krem program. De som har en moderat til alvorlig akne må i tillegg behandles med medisiner og/eller lysbehandling. Vi starter alltid med en gratis konsultasjon og en VISIA hud-analyse for å finne frem til den beste behandlingsmetoden for nettopp deg. Du vil få råd og svar på dine spørsmål. Vi tar alltid før og etter bilder med vår VISIA hud-scanner. Vi vil følge deg opp tett og motivere til videre behandling. Samt at vi legger opp en vedlikeholdsbehandling som skal bidra til at kvisene ikke kommer tilbake.

Våre behandlingsmetoder er:

• ZO Skin Health
  • ZO Medical
  • Obagi NuDerm
  • Kjemiske peelinger
  • Fraksjonert laserbehandling

Hvorfor får man kviser?

Kviser kommer som følge av at talg hoper seg opp, noe som ofte skyldes at overskudd av døde hudceller danner et kraftig hornlag og blokkerer utførselsgangene fra talgkjertelen. Resultatet er at P. acne (Propionebakterium acne), en bakterie som ernærer seg på talg, blomster opp og skaper uorden i den normale bakteriefloraen. Det er fettsyrene fra P. acne bakterien som gir rødhet og betennelse. De viktigste årsakene til at man får kviser er:

• tilstopping av utførselsganger fra talgkjertler og hårsekken med dannelse av hudormer (mikrokomedoner).
  • Påvirkning av hudbakterier.
  • Overproduksjon av talg (sebum).
  • Frigjøring av signalmolekyler som fører til betennelse i huden.

Kviser begynner med at utførselsgangene til talgkjertlene tettes mer eller mindre igjen. Her vil det da dannes en liten plugg som kan utvikle seg til en hvit eller svart hudorm (komedon) eller en betent rød kvise. Oppsamlingen av talg fører til overvekst av bakterien Propionibacterium acnes som igjen skaper betennelse. Akne går ofte i familier, så en arvelig komponent er også medvirkende.

Du bør bestille time hvis du er:

• Kvisene dine gjør deg sky, deprimert eller pessimistisk.
  • Frustrert over kviseplagene.
  • Akneplager påvirker dine resultater på skolen.
  • Forsøkt reseptfrie kremer og disse ikke har virket.
  • Forsøkt medisiner på resept og disse ikke har virket slik du ønsket.
  • Hvis du har tendens til å danne arr eller pigmentforandringer når kvisene går bort.

Kan arr etter akne fjernes?

Arr etter akne kan behandles. Før en behandling kan påbegynnes må akneutbruddet være under kontroll. Selve behandlinger avhenger av hvor alvorlige arr det er. I noen tilfeller kan en kjemisk peeling bidra til å forbedre hudkvaliteten på det arrete området. Les mer om arr etter akne – kviser