Fjerning av føflekker og vorter

FØFLEKKER, VORTER, TALGKJERTLER, MILIER OG ANDRE UTVEKSTER

Oslo hud- og laserklinikk tilbyr fjerning av føflekker, vorter, talgkjertler og andre utvekster med laser eller lett kirurgi. Laserbehandling gir mindre eller ingen arr i forhold til lett kirurgi. Behandlingene utføres av vår lege. Føflekken/utveksten bedøves hvis ønskelig med et lite sprøytestikk, før flekken fjernes med laser eller lett kirurgi. Vi smører deretter med aloe vera gele over det behandlede området og dekker over med plaster.

Hva er føflekker?

Anlegget for føflekker blir laget i fosterstadiet, og vi har bare noen få synlige føflekker ved fødselen. De vanligste føflekkene er brune og føflekker laget av blodkar, som er røde eller rødblå. De fleste brune føflekker kommer frem i løpet av oppveksten og puberteten. Alle mennesker har brune føflekker. En voksen person har omtrent 30 – 40 stykker, noen har flere og noen har færre. Brune føflekker kan av og til utvikle seg til kreft. Føflekker som forandrer seg, begynner å klø eller blø, må undersøkes av lege. Det samme gjelder hvis skillet mellom føflekken og resten av huden blir utydelig. Alle føflekker kan permanent fjernes med laser.

Hva er vorter og utvekster?

Vorter, utvekster er virus som får hudcellene til å dele seg mer enn de skal. Det blir for mange hudceller på ett sted, slik at det vokser fram en vorte. De fleste av oss er i kontakt med vanlig vortevirus og fotvortevirus som barn eller ungdom. Noen får vorter, andre ikke. Med tiden utvikles antistoffer mot viruset, og vortene forsvinner etter hvert av seg selv. Alle vorter kan fjernes med laser eller lett kirurgi.

Det anbefales laser for minst mulig synlige merker etter behandlingen.

Hva er talgkjertler, hvor har vi flest på kroppen og hva er deres funksjon?

Talgkjertler er små kjertler under huden som produserer talg, som er nødvendig for at vi skal få normal hud. Det er talgkjertler over hele huden. De er tettest i ansiktet og i underlivet. I underlivet blir de noen ganger hovne, slik at de blir synlige på hudoverflaten, som små nupper. Svært mange unge opplever at de får talgkjertler i underlivet. Dette er vanligvis talgkjertler med trange eller stengte utløpskanaler. Disse kan behandles med laser. Av krembehandling kan produkter med A-vitaminsyre være til hjelp (på resept). Disse fås kjøpt på klinikken etter en konsultasjon med lege.

Hvorfor laser fremfor kirurgi?

9 av 10 av våre pasienter velger å benytte seg av laser fremfor lett kirurig. Årsaken er enkel. Bruker vi kniv for å fjerne noe, må det ofte sys etterpå. Dette vil garantert etterlate arr, merker. Med laser, brenner vi vekk område som behandles. Til denne typen behandling, bruker vi en CO2-laser. Behandlingen går ut på å brenne bort utvekstene lag for lag, og man må ofte gå ganske dypt for å få med hele utveksten. For å minske ubehaget benytter vi oss av bedøvende krem eller injeksjon, lokalbedøvelse.

Hvordan virker CO2-laser?

Ved CO2 laserbehandling fjernes all hud fra overflaten og ned til lærhuden, og dette etterfølges av en periode med sår og rød hud.

Føflekker som endret farge eller størrelse eller som av annen grunn kan utvikle seg til føflekk-kreft, kan ikke behandles. Disse bør ved mistanke umiddelbart undersøkes av lege. For alle former for laserbehandling er det slik at man ikke kan behandles dersom man bruker medisiner som gjør huden overømfintlig for lys av samme bølgelengde som det aktuelle laserlyset. Av prinsipp behandler vi heller ikke gravide. Merk at laserlys av de bølgelengder som brukes ved vår klinikk kun virker i huden, og er på ingen måte skadelig for gravide. Vi vil imidlertid unngå at eventuelle problemer under graviditet blir oppfattet som forårsaket av våre behandlinger.

Det kan være nok med én behandling, spesielt på føflekker, talgkjertler og fingervorter. Fotvorter har ofte svært dype ”røtter”, og det kan være vanskelig å få med alt. Det kan derfor bli nødvendig å supplere med en ny behandling. En supplerende behandling utføres i så fall etter at huden er helt leget etter første behandling. Først da vil man kunne vurdere om det foreligger gjenværende vortevev.

Er behandlingen med laser vondt – smertefull?

Området som behandles kjøles ned under behandlingen slik at smerten minimaliseres. Lokalbedøvende krem eller injeksjon er et alternativ.

Området skal holdes rent og tørt. Vask med Pyrisept, og dekk med plaster eller tørr kompress hver dag, inntil såret har fått en tett skorpe, ca.7-10 dager. Det er viktig at man ikke klør på området med neglene, da dette gir risiko for infeksjon og arrdannelse. Det anbefales derfor at man bruker bomullshansker, spesielt om natten, så man unngår reflektorisk kloring i sårene. Hvis såret er infisert, kan det behandles med en klorhexidinsalve 1 %, og dekkes med plaster eller tørt kompress. Området kan også smøres med Aloe Vera gel 2-3 ganger daglig i 7-10 dager for å oppbygge hudens tilhelingsevne. Vent med make-up til såret har grodd helt. Bruk lunkent vann for å skylle av tidligere påført gel, klapp huden tørr uten å gni, og påfør nytt lag med gel. Ved eksponering for sol, bruk solfaktor 20 i 6 måneder etter behandlingen, for å unngå økt pigmentering på det behandlede området. Etter behandling av fotvorter vil det ofte bli et forholdsvis dypt ”hull”. Dette gror fint og fyller seg igjen i løpet av 2-4 uker.