Sprengte blodkar i ansiktet

SPRENGTE BLODKAR I ANSIKTET

Overflatiske blodkar kan forekomme i ansikt, på kropp og bein. De er mer estetisk skjemmende enn medisinsk farlige, og kan i prinsippet ramme alle uansett alder og kjønn. Sprukne blodkar har mange ulike årsaker. Vi vet at de er vanlige hos middelaldrede kvinner, og at arveanlegg spiller stor rolle. Ved hjelp av ny laserteknologi er det nå mulig å fjerne utsprengte blodkar hvor som helst på kroppen.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Det er mange blodkarproblemer som kan behandles med laser. Laserbehandling har vist seg vellykket på synlige blodkar i huden (teleangiektasier), couperose som er betegnelsen på små, synlig utvidede blodkar og rødhet i huden, hemangiomer (fødselsmerker), og karforandringer forårsaket av sykdom, medisiner eller strålebehandling f.eks. rosacea eller kortison. Graviditeter, hormonelle forandringer, statisk arbeid, forfrysning, soling eller harde slag kan også føre til karforandringer.

Hvordan virker laseren på behandling av blodkar?

Laseren fjerner nå utsprengte blodkar hvor som helst på kroppen. Laseren er et instrument som avgir meget sterke lysglimt. Lyset kommer ut av et håndtak som holdes ca. 1 cm fra huden. Lyses absorberes i det røde pigmentet i blodkaret, slik at det dannes varme. Varmen gjør at blodet i karet koagulerer, og blodkaret ødelegges. Dette kalles selektiv fotokoagulering, det vil si at man kan behandle en forandring i huden uten at omkringliggende vev skades. Dette forutsetter at huden ikke er for pigmentert, da pigmentet også absorberer lyset.

De fleste hudproblemer med rød farge kan behandles. For alle former for laserbehandling er det slik at man ikke kan behandles dersom man bruker medisiner som gjør huden overømfintlig for lys av samme bølgelengde som det aktuelle laserlyset. Personer som har brukt Rocutane-tabletter mot kviser skal heller ikke behandles med laser før det er gått minst et år etter avsluttet kur. Klienter som har lett for å danne arr og keloid, bruker blodfortynnende medikamenter, eller kremer som gjør huden ekstra lysømfintlig kan ikke behandles.

Hvis du er gravid eller ammende skal du ikke behandles med laser.

Er det noen forberedelser det er nødvendig å gjøre før behandlingen?

Alle som skal behandle blodkar bør unngå sol siste 4 uker før behandlingen. Dette pga risiko for pigmentforandring. Huden må heller ikke utsettes for kjemisk peel siste 3 måneder før behandling. Fruktsyrepeel må ikke anvendes siste uke før fraksjonell laserbehandling.

Det er vanlig med 1-4 behandlinger, men det er individuelt hvor mange behandlinger som er nødvendig. Det avhenger bl.a. av blodkarenes størrelse, omfang og hvor på kroppen de befinner seg. Huden skal være helt leget før supplerende behandling, og det kan også ta lang tid før prosessen er avsluttet.

Er behandlingen smertefull?

Under behandlingen kjøles huden godt ned. De fleste opplever smerte som små stikk, men behandlingen er ikke direkte vond.

Vask ansiktet som vanlig, og bruk gjerne en mykgjørende krem dersom huden føles tørr. Man kan også få temporære pigmentforandringer. Alle pigmentforandringer kan enkelt dekkes til med make-up. Siden metoden bygger på at karene varmes opp, kan man få en liten brannskade. Dette sees som rødme og hevelse i huden og forsvinner i løpet av et par dager. I sjeldne tilfeller kan det oppstå vannblemmer. Ikke klø på blemmene da de i så fall kan bli infiserte, og eventuelt danne arr. Irritasjon eller infeksjon kan avhjelpes med kortison salve. Det anbefales at man beskytter huden både mot kulde og overdreven soling for å bevare resultatet.

Hvor varig er resultatet?

Overfladiske blodkar fjernes permanent, men det kan komme nye. Man kan aldri garantere at karene forsvinner helt, men som regel oppnår en betraktelig for bedring.

Vær svært forsiktig med sol etter behandlingen. Bruk dagkrem med minimum solfaktor 30, og unngå direkte soleksponering av det behandlede området i 4 uker.