KVISER / ACNE

Kviser, også kalt acne, er et svært vanlig hudproblem som kan påvirke selvbildet og virke hemmende på livsutfoldelsen. Det er dokumentert at vellykket behandling av kviser kan gi forbedret psykisk helse.

Når kviser utvikles, skyldes det tette porer. Talg hoper seg opp, og det oppstår betennelse under huden, dvs. kviser. Den underliggende årsaken kan være genetisk, aldersbetinget, stressrelatert eller ha med kosthold eller medisinbruk å gjøre.

• I puberteten og de tidlige 20-årene fører hormonelle endringer i kroppen til økt talgproduksjon, og det danner seg gjerne små propper som stenger utløpskanalene i talgkjertlene.

• Voksen hud har et tykkere lag av døde hudceller enn yngre hud. Hos enkelte er det øverste hudlaget ekstra tykt, for eksempel pga. overdreven soling. Dette hemmer hudens normale fornyelsesprosess, og porer og hårsekker tettes til og hindrer den naturlige utsondringen av talg.

• I noen tilfeller skyldes kvisene overhyppighet av bakterien P.acne.

• I andre tilfeller er årsaken høy talgproduksjon fra naturens side.

Bakgrunn

Behandlingen avhenger av hvilken type kviser det er snakk om, alvorlighetsgrad, alder, arrdannelse og eventuelle andre sykdommer. Dette kartlegger vi med VISIA hudanalyse.

Det finnes tre typer behandling som åpner opp og renser de tette porene:

• et krem-program

• spesialbehandling kombinert med fruktsyre-peeling som hemmer talgproduksjonen og dreper P.acne-bakterier

• tablettbehandling ordinert av lege innen hudsykdommer

Vi foreslår vedlikeholdsbehandling som bidrar til at kvisene ikke kommer tilbake.

Fjerning av arr etter kviser

Arr etter kviser kan behandles. Vi bruker vanligvis fruktsyre-peeling eller fraksjonert laser for å redusere arrene, avhengig av hvor alvorlige de er. Fraksjonert laser er dessuten en av få behandlingsmetoder som kan forminske store porer.

Tlf: +