FØFLEKKER, VORTER,

TALGKJERTLER OG ANNET

Oslo hud- og laserklinikk tilbyr fjerning av føflekker, vorter, talgkjertler og andre utvekster med laser eller kirurgi. Laserbehandling gir mindre eller ingen arr i forhold til kirurgi.

Hva er føflekker?

Anlegget for føflekker blir laget i fosterstadiet, og vi har bare noen få synlige føflekker ved fødselen. De vanligste føflekkene er brune og føflekker laget av blodkar, som er røde eller rødblå. De fleste brune føflekker kommer frem i løpet av oppveksten og puberteten. Alle mennesker har brune føflekker. En voksen person har omtrent 30 – 40 stykker, noen har flere og noen har færre. Brune føflekker kan av og til utvikle seg til kreft. Føflekker som forandrer seg, begynner å klø eller blø, må undersøkes av lege. Det samme gjelder hvis skillet mellom føflekken og resten av huden blir utydelig. I utgangspunktet skal man ta vevsprøve av alle føflekker som blir ansett som mistenkelige og utvikling av ondartet føflekk ikke kan utelukkes.

Hva er vorter og utvekster?

Vorter, utvekster er virus som får hudcellene til å dele seg mer enn de skal. Det blir for mange hudceller på ett sted, slik at det vokser fram en vorte. De fleste av oss er i kontakt med vanlig vortevirus og fotvortevirus som barn eller ungdom. Noen får vorter, andre ikke. Med tiden utvikles antistoffer mot viruset, og vortene forsvinner etter hvert av seg selv. Alle vorter kan fjernes med laser eller kirurgi.

Hva er talgkjertler? Hvor har vi flest på kroppen og hva er deres funksjon?

Talgkjertler er små kjertler under huden som produserer talg, som er nødvendig for at vi skal få normal hud. Det er talgkjertler over hele huden. De er tettest i ansiktet og i underlivet. Av krembehandling kan produkter med A-vitaminsyre være til hjelp (på resept). Disse fås kjøpt på klinikken etter en konsultasjon med lege.

Hvorfor laser fremfor kirurgi?

9 av 10 av våre pasienter velger å benytte seg av laser fremfor kirurgi. Årsaken er enkel. Bruker vi kniv for å fjerne noe, må det ofte sys etterpå. Dette vil garantert etterlate arr/merker. Med laser brenner vi vekk område som behandles. Til denne typen behandling, bruker vi en CO2-laser.

Hvordan virker CO2-laser?

Ved CO2 laserbehandling fjernes all hud fra overflaten og ned til lærhuden, og dette etterfølges av en periode med sår og rød hud.

Føflekker som endret farge eller størrelse eller som av annen grunn kan utvikle seg til føflekk-kreft, kan ikke behandles. Disse bør ved mistanke umiddelbart undersøkes av lege. For alle former for laserbehandling er det slik at man ikke kan behandles dersom man bruker medisiner som gjør huden overømfintlig for lys. Av prinsipp behandler vi heller ikke gravide. Merk at laserlys av de bølgelengder som brukes ved vår klinikk kun virker i huden, og er på ingen måte skadelig for gravide. Vi vil imidlertid unngå at eventuelle problemer under graviditet blir oppfattet som forårsaket av våre behandlinger.

Det kan være nok med én behandling, spesielt på føflekker, talgkjertler og fingervorter. Fotvorter har ofte svært dype ”røtter”, og det kan være vanskelig å få med alt. Det kan derfor bli nødvendig å supplere med en ny behandling. En supplerende behandling utføres i så fall etter at huden er helt leget etter første behandling. Først da vil man kunne vurdere om det foreligger gjenværende vortevev.

Er behandlingen med laser vondt - smertefull?

For å minske ubehaget benytter vi oss av bedøvende krem eller injeksjon, lokalbedøvelse.

Hva kreves av etterhandling?

Området skal holdes rent og tørt. Det er viktig at man ikke klør på området med neglene, da dette gir risiko for infeksjon og arrdannelse. Området kan smøres med sinksalve 1-2 ganger daglig i 2-3 dager som virker reparerende ved å danne en beskyttende hinne på huden. Hvis såret blir infisert, kan det behandles med en klorhexidin og dekkes med plaster eller tørt kompress. Ikke pirk eller plukk på skorpen, smør med vaselin for å holde den myk.

Vent med make-up til såret har grodd helt. Ved eksponering for sol, bruk solfaktor i 3 måneder etter behandlingen, for å unngå økt pigmentering på det behandlede området. Etter behandling av fotvorter vil det ofte bli et forholdsvis dypt ”hull”. Dette gror og fyller seg igjen i løpet av 2-4 uker.