HÅRTAP

Hårtap rammer omtrent 75 % av alle menn og 20 % av alle kvinner.

Menn utvikler som regel måne eller mister håret rundt tinningene. Hos kvinner forsvinner håret oftest rundt pannen og issen, men det kan også være snakk om generelt, diffust håravfall.

Hårtap kan starte tidlig i livet og har i de fleste tilfeller en genetisk årsak.

Det kan dessuten skyldes sykdom, graviditet eller medisinsk behandling. Å miste håret kan oppleves som en psykisk belastning, og mange søker derfor hjelp for å få det tilbake.

Behandlingen har som mål å reaktivere hårrøttene for det er disse som produserer hårvekstens "byggestener".

Det finnes ingen mirakelkur, men kombinasjon av flere behandlinger gir ofte bedre resultat enn én behandling alene.

Følgende kombinasjon gir til sammen maksimal effekt:

TOPIKAL BEHANDLING

Et medisinsk krem (Minoxidil) smøres på hodebunnen slik at blodforsyningen til hårrøttene stimuleres og tilførselen av næring øker. På denne måten blir hårrøttene i stand til å produsere sterkere hår, men også til å holde bedre på håret.  Husk å bruke silikonfri sjampo! Årsaken er at silikon legger seg som en hinne på hodebunn og hårrøtter og hemmer absorpsjonsevnen.

PRP (PLATELET RICH PLASMA)

Her brukes ditt eget blodplatekonsentrat. Dette inneholder et stort antall vekstfaktorer, dvs. naturlige proteiner som virker som signalmolekyler og stimulerer både hud- og hårrotcellenes vekst. Hårrøttene fungerer dermed bedre, og hårproduksjonen styrkes.

Om PRP-behandlingen

Når du starter en behandling, kan du oppleve å miste hår før du ser at nytt og sterkere hår vokser ut. Dersom du fortsetter med vedlikeholdsbehandling, blir håret sterkere og sterkere for hver hårsyklus. Behandlingen trigger ny hårvekst, gir sterkere og tykkere hår og motvirker videre håravfall.

Har du gjennomgått et behandlingsprogram, kommer effekten raskt og gradvis, men det endelige resultatet ser du først etter tre til fire måneder. For vedlikehold anbefaler vi skumbehandling og påfyll av PRP en til to ganger i året (se de to første punktene ovenfor). Slutter du helt med behandling, reduseres både næringstilførselen og de andre prosessene som har trigget det nye, sterke håret. Dette vil føre til at hårtapet gjentar seg etter tre til fire måneder.

Hvem bør unngå PRP behandling?

Om du er gravid eller ammer

Har opplevd plutselig hårtap uten kjent årsak

Er under 18 år

Har irritert eller betent hodebunn